8. oktober 2021: Ekstraordinært nyhedsbrev

Generalforsamlingen den 16. oktober 2021

Der har på Facebook været debat om det forslag, som bestyrelsen har fremsat vedrørende den
fremtidige kloakløsning. Forslaget er meget bredt formuleret, idet vi, da indkaldelsen skulle ud,
ikke havde nogen gennemarbejdet løsning at stille forslag ud fra.


Forslaget kan læses så bestyrelsen får frit mandat til at indgå en bindende aftale med KALFOR om
den fremtidige løsning af spildevandsproblematikken på Hellesklint. Dette er ikke hensigten.


Blot for en god ordens skyld, vil det, når der foreligger et endeligt og gennemarbejdet
løsningsforslag, naturligvis være op til en generalforsamling, at give sit endelige mandat til den
fremsatte løsning- som det blev besluttet på den seneste ordinære generalforsamling den 22.
november 2020.


Det er fortsat bestyrelsens opfattelse, at den fremtidige løsning for rensning af spildevandet fra
Hellesklint vil være, at spildevandet skal renses biologisk på rensningsanlægget i Ulstrup. Men der
er i skrivende stund endnu ikke udarbejdet et projekt og naturligt derfor heller ikke en endelig pris.


De 3½-4 mill. kr., som er beskrevet i indkaldelsen, er bedste bud fra KALFOR. Den endelige pris vil
naturligvis først foreligge, når der er udarbejdet et færdigt projekt og der har været indhentet
tilbud fra de udførende entreprenører. Det er så det, som en fremtidig generalforsamling skal give
sit endelige ja til. På helt demokratisk vis.

Venligst

Ole Rubach

12. september 2021: Ekstra Nyhedsbrev

Fibernet: Ingen flisbunker i rabatten – Tak!

Vi har som bestyrelse netop fået at vide at Fibia nu er nået til vores område og at de vil begynde at grave fibernet ned fra nu af og de næste ca. 4 uger.

Det er derfor bydende nødvendigt at der ikke lægges materiale ud til flishugning før de 4 uger er gået. Ligeledes er det vigtigt at gamle flisbunker bliver fjernet nu.

Vi vil undersøge om det er muligt at udsætte efterårets flishugning til medio november, så alle får mulighed for få beskåret, fliset og komme af med flisen. Proceduren bliver som de foregående år. Det vil sige, at hvis flisen ønsket fjernet, skal det mærkes på det materiale, der ønskes fliset.

Veje: Skaderne efter skybrud udbedres sidst på ugen

Weekendens skybrud har forårsaget mindre skader på vore veje. Vi har haft vejentreprenøren ude at besigtige skaderne. Da der igen loves kraftig regn/skybrud midt i ugen, vil skaderne først blive udbedret sidst på ugen.

Generalforsamling: OBS ny dato – lørdag den 16/10 kl 10.00

Vi har tidligere meldt ud, at årets generalforsamling vil blive afholdt søndag den 17/10. Desværre kan direktøren for KALFOR, der på generalforsamlingen vil give en orientering om mulige spildevandsløsninger på Hellesklint, ikke den 17/10. Generalforsamlingen vil derfor blive afholdt lørdag den 16/10 kl 10.00
Officiel indkaldelse og dagsorden følger.

Badebro: Taget ind for i år

I dag er badebroen taget ind for i år. Hvis nogen var forbi og give en hjælpende hånd med op bæring, skal der lyde en stor tak herfra.

På bestyrelsens vegne

Ole Rubach

August 2021: Nyhedsbrev fra Grundejerforeningen Hellesklint

Kursus i hjertestarter

I sommeren 2020 fik vi opsat en hjertestarter på hjørnet af Hellesvej/Hejrevej. Flere har efterlyst et kursus i brugen heraf.

Kurset afholdes på Røsnæs Friskole, Røsnæsvej 304 lørdag den 4. september kl. 10. Kursusleder er Lars Høgsted.

Indtil nu har 14 tilmeldt sig. Kurset kan afholdes med op til 15 deltagere. Hvis der er enkelte, der kunne ønske sig at deltage, er det forsat muligt. Hvis der er flere ønsker end der er plads, vil vi forsøge at arrangerer endnu et kursus.

Interesserede kan henvende sig til Ole Lauritzen på: lauritzen@ka-net.dk eller til Samira Kudsk på samira@samirakudskpr.com

Flishugning: Læg ikke flis på ventilbrønden

Det er måske lidt tidligt at skrive om den kommende flishugning, som vil finde sted sidst i oktober/først i november. Når jeg alligevel gør det nu, skyldes det at vandværket snart påbegynder en digitalisering af deres ledningsnet. I den forbindelse skal alle ventilbrønde være tilgængelige. Så venligst læg ikke materiale til flis ud nu og slet ikke ovenpå ventilbrønden.

Generalforsamling: Frist for forslag 15. september

Årets generalforsamling er nu fastsat til søndag den 17. oktober kl. 10 i Røsnæs forsamlingshus. Der kommer en officiel dagsorden ud senere. Men er der medlemmer, der ønsker forslag til behandling på generalforsamlingen, skal de være formanden i hænde senest den 15. september.

Fællesarealet: En del af arealet klippes

Igen i år vil 1/3 af fællesarealet blive brakpudset i løbet af september måned. Det er en del af den vedligeholdelsesaftale vi indgik med Kalundborg kommune, da kommunen fjernede en stor del af træer og buske på arealet mod at vi forestod den fremtidige vedligeholdelse. Formålet er at området fremover vil optræde mere lysåbent og fremme biodiversiteten.

Kloaksituationen: Kontrakt udarbejdet – men processen forsinket

Der er nu udarbejdet en kontrakt med KALFOR om projektering og indhentning af tilbud på en tilslutning til Ulstrup rensningsanlæg. Kontrakten er gennemgået af vores advokat, der har sagt god for den. Så langt så godt. Men det viser sig nu at kontrakten ikke må være i uoverensstemmelse med kommunens spildevandsplan. Dette er en ny udfordring, som er kommet som en stor overraskelse for såvel KALFOR som for os.

Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt overskue hvad det betyder for vores samlede projekt og især tidsplan, men meget kunne tyde på en forsinkelse af et i forvejen langstrakt tidsforløb. For den enkelte sommerhusejer er det uden betydning, idet vi naturligvis foretager den nødvendige drift og vedligeholdelse af vores anlæg, så alle har en velfungerende kloaksituation. Så snart vi ved mere, vil vi komme med supplerende information.

Badebro: Dæk og trapper fjernes

I år har vi besluttet forsøgsvis at lade det underste af badebroen blive stående i vandet vinteren over, så ”kun” gelænder, trapper og træ dæk demonteres for vinteren. Dette vil ske uge 37 eller 38. Vi gør dette forsøg for om muligt at spare lidt penge og mindske arbejdet med at bære op i efteråret og ned i foråret. Tiden vil vise om det er en god ide.

Sløruglevej: Tømning af spildevand vil belaste vores veje

Vi har gennem sommeren haft mange og lange dialoger med repræsentanter for de nye grundejere på Sløruglevej. Kunne og ville de optages i vores grundejerforening? Ville de kloakeres? Resultatet er at de vil danne deres egen grundejerforening og de vil løse deres spildevandsproblemer med samletanke.

En dårlig løsning efter vores opfattelse, men ifølge den lokalplan, der gælder for deres område, er det en løsning, som kommunen accepterer. Det vil komme til at belaste vore veje væsentligt, hvilket vi har gjort dem opmærksom på, og også skitseret en mulig løsning, hvor de mod betaling kan benytte vore veje, badebro m.v. En enkelt af de nye ejere har søgt om at kunne blive tilsluttet vores anlæg. Det har vi givet accept til mod at vedkommende selv afholder alle omkostninger og betaler en forholdsmæssig del at anlægsudgifterne til den kommende løsning.

Støt den nye Brugs

Og en lille sidste ting som ikke vedkommer grundejerforeningen. Og så måske alligevel.

Som de fleste er bekendt med, har Kalundborg Brugs besluttet ikke længere at ville drive Røsnæs Brugs. Det har fået en række borgere til at undersøge muligheden for at danne en egen brugs. Til dette skulle der tegnes en driftskapital på 500.000 kr. ved lånebeviser. Og det er lykkes. Tak til alle der beredvilligt har stille kapital til rådighed. Den ”nye” brugs starter mandag den 30. august. Men betingelse for at projektet skal lykkes er at vi lægger vores handel i brugsen. Så herfor skal lyde en opfordring til alle om at støtte op ved at handle noget mere lokalt. Uden mere handel, vil vi miste vores mulighed for at handle lokalt.

På bestyrelsen vegne

Ole Rubach, Formand

14. juli 2021: Nyhedsbrev fra bestyrelsen

Sommeren er over os, og forhåbentlig er der mange, der nyder vores dejlige område på Hellesklint. Bestyrelsen vil gerne informere lidt mere om, hvad der lige nu rører sig på Røsnæs

TAGVAND
Der ledes fortsat alt for store mængder ud i kloakken – få det nu ordnet!

De, der den sidst uge har opholdt sig på Hellesklint, vil kunne bekræfte, at der har været et par særdeles heftige regnbyger. Som led i forberedelserne til en ny spildevandsrensning, som  vi arbejder ihærdigt på at få iværksat, er det en absolut nødvendighed at al tagvand frakobles kloakanlægget.

Vi har informeret herom mange gange de seneste to år, og mange har også været lydhøre og fået lavet det nødvendige arbejde.

Stor ros til dem der allerede nu har fået bragt forholdene i orden. Men når vi oplever heftige regnskyl, som vi har gjort de seneste par uger, kan vi ved målinger se, at der fortsat ledes betragtelige mængder tagvand til kloakken.

Hvis du er i tvivl om du er en af ”synderne” kan du lette dit kloakdæksel og hælde en kande vand i tagrenden. Hvis det kan ses i kloakken, skal du få frakoblet nu. Du bestemmer selv hvor vandet skal hen, men selve frakoblingen skal udføres af en autoriseret kloakmester og dokumenteres overfor grundejerforeningen.

Som sagt er det en absolut nødvendighed, hvis vi skal lykkes med projekt spildevand.

SPILDEVAND
Udkast til kontrakt vurderes af vores advokat

Vi har tidligere informeret om vores dialog med KALFOR om at pumpe vores spildevand til kommunens rensningsanlæg i Ulstrup. Den dialog fortsætter, om end vi godt kunne ønske os, at der var sket større fremskridt på nuværende tidspunkt.

Vi er blevet præsenteret for et udkast til en kontrakt for tilslutning til Ulstrup renseanlæg. Kontrakten ser fornuftig ud, og lige nu har vi den til vurdering hos en advokat. Når vi har hans bemærkninger, er vi et skridt videre.

Lige nu anslås anlægsudgifterne til 3-4 mio. kr. Kontrakten sikrer os, at vi kan følge projektet hele vejen, og at der er stopklodser undervejs, hvis projektet løber helt løbsk.

HJERTESTARTER
Hvor mange er interesserede i kursus?

Sidste år fik vi monteret en hjertestarter på hjørnet Hellesvej/Hejrevej. Flere har efterlyst kursus i at bruge den, men Corona situationen har desværre forhindret os i at gennemføre dette. Men nu er Coronaen lettet så meget, at vi kan gennemføre et eller flere kurser. Bestyrelsen påtænker at afholde det/de første kurser umiddelbart efter sommerferien. Men før vi sætter kurser i værk, vil vi gerne fra medlemmerne høre om interessen for et sådant kursus. Vi vil derfor gerne have en uforbindende tilkendegivelse om interessen. Hvis du er interesseret bedes du sende en mail til: samira@samirakudskpr.com eller til lauritzen@ka-net.dk.

BOTANIK- OG GEOLOGITUR
Vellykket arrangement

Igen i år var der arrangeret en botaniktur i vores område og i år blev det så suppleret med en gennemgang af den specielle geologi på Røsnæs. Et, som jeg hører det, et meget vellykket arrangement. Stor tak til de, der har arrangeret og stor tak for det faglige indhold ved Rikke Bagger og Johannes Kryger.

FIBERNET
Forbindelsen er på vej

Vi har fra Kalundborg Kommune modtaget brev om, at der er søgt om gravetilladelse til fibernet i perioden 30/8 og frem til 27/10.

Hvornår vi får funktionsdygtigt fibernet, ved vi ikke noget om, men da konsulenten var hos mig i foråret, indikerede han, at vi formentlig har forbindelse sidst på året. Hvis nogen har bedre information, hører vi gerne

SLØRUGLEVEJ
Modeller for samarbejde drøftes med ny udstykning

Alle har formentlig lagt mærke til, at vi nu får nye naboer på udstykningen på Sløruglevej.

Vi har gennem vinteren og foråret været i tæt dialog om, hvorledes et fremtidigt samarbejde kunne etableres. Mange modeller har været drøftet, herunder fuldt medlemskab af grundejerforeningen Hellesklint. Som situationen står lige nu, kommer de ikke med i vores forening. Men vi drøfter fortsat, hvorledes vi kan opbygge et godt naboskab, herunder at de får brugsret til vores fællesfaciliteter mod betaling.

Vi drøfter også modeller for, hvorledes de eventuelt kan kobles på vores kloak. Deres lokalplan tilsiger at de kan lave samletanke for deres spildevand. Det vil indebære, at der skal køre store tankbiler på vores veje, hvilket vi naturligvis ikke er interesseret i. Men der er som sagt  endnu ikke truffet aftaler.

 

 

Juni 2021: Nyhedsbrev Grundejerforeningen Hellesklint

 

Vellykket arbejdsdag

I skrivende stund kan vi med stor tilfredshed se tilbage på arbejdsdagen 2021. Lørdag den 15. maj mødte ca. 60 voksne og et mindre antal børn op for enden af Hellesvej parat til at gøre en indsat for, at vi fortsat kan have et flot og attraktivt område. Dejligt at se såvel medlemmer, der har været med mange gange, og ikke mindst mange af de nye medlemmer, der er kommet til de senere år, trodse en temperatur, der holdt sig under 10 grader. 

Arbejdet var vel tilrettelagt af Ole Lauritzen og Samira Kudsk fra bestyrelsen, og alle planlagte opgaver blev udført med bravur. 

Den vigtigste opgave var, at få badebroen båret ned, så vi kan få os en frisk dukkert, når lysten melder sig. Det blev klaret rigtig flot, og allerede lørdag eftermiddag kom de montører, der skulle sætte badebroen op. Og lørdag aften var de første i vandet. Temperaturen var cirka 11 grader.

Ellers fik vi frisket trapperne ned til vandet op. Både den med de mange trin og Mormorstien. Der blev skåret godt ind, fjernet ukrudt, lagt frisk grus i trinnene, ligesom enkelte trin og gelænderstykker blev skiftet. Alt blev frisket op med maling. Også bænkene på stranden. 

Efter endt arbejde blev der serveret en solid sandwich og øl/vand efter eget valg. Alt under overholdelse af Corona-restriktionerne, som fortsat gælder en tid endnu.

Containeren viste igen sin berettigelse. Da den blev hentet mandag morgen var den ganske fuld af affald, som medlemmerne ellers ville have svært ved at komme af med. En succes, som vi fortsætter med.

Det er bestyrelsens oplevelse, at alle havde en god dag, og vi er meget tilfredse med det arbejde, som blev udført. 

Tak til alle, der gjorde dagen så vellykket.

Fornyelsen af vejene fortsætter til efteråret

Vi har netop fået udført den første vedligeholdelse af hovedvejene i henhold til den aftale vi optalte i seneste nyhedsbrev. Godt at se det fungerer. Samtidig har vi fået fornyet endnu en sidevej, nemlig Rørsangervej. Vi afventer nu efteråret før vi tager fat i de næste, der trænger.

Forbudt at afbrænde haveaffald

Jeg vil her minde alle om, at der i Kalundborg kommune er totalforbud hele året mod afbrænding af haveaffald. Det gælder også i sommerhusområder, herunder Hellesklint. 

Kræver tilladelse at beskære på TDC-grunden

Der har været en del usikkerhed om, hvad vi må og hvad vi ikke må på TDC grunden med hensyn til beskæring. Det nemme svar er, at vi intet må foretage os uden udtrykkelig tilladelse fra TDC. Ole Lauritzen koordinerer alle henvendelser til TDC.

Bestyrelsen

Maj 2021
Nyhedsbrev fra bestyrelsen

 

Flisordningen – næste gang til oktober/november

Igen i år har vi fået fliset de træer, grene og andet, som medlemmerne har lagt ud. Arbejdet blev afsluttet primo uge 18 og alle, der ønskede flisen væk, har fået den kørt bort. De, der har ønsket selv at anvende flisen, bedes få bunkerne ryddet inden for de nærmeste uger, så vort område kan fremtræde pænt og velvedligeholdt i løbet af sommeren. Det betyder også, at der ikke skal lægges materiale ud til flisning før til oktober.

Vi forventer at flise igen sidst i oktober/først i november.

En stort tak til alle, der velvilligt har skåret ned og derved sikret en god udsigt for sig selv og især de bagved boende.

Veje – hovedveje efterses fem gange om året

I år vil vi forsøge med en systematisk vedligeholdelse af vore hovedveje, således at de efterses 5 gange i løbet af året. Vi håber derved at vore veje vil fremstå pæne og fremkommelige hele året rundt.
Samtidig er vi gået i gang med en gennemgang af alle sidevejene i erkendelse af at de flere steder fremstår ganske nedslidte. Dette sammenholdt med at renovationen kører med stadigt større biler, har aktualiseret behovet for den mere systematiske renovering. Det er et projekt som vil løbe over de kommende år. I år har vi fået repareret Stærevej, Musvågevej, Glentevej, Høgevej og Bekkasinvej.
Efterhånden som sidevejene bliver bragt i stand, vil de også indgå i det systematiske vedligehold.

Badebro – klar efter arbejdsdagen

I år kommer badebroen op umiddelbart efter arbejdsdagen. Og den sættes den op af den virksomhed, som har leveret broen. Derved sikrer vi os at den sættes op efter alle sikkerhedsforskrifter og står snorlige. Og i år har vi indkøbt et badevandstermometer, så vi alle kan følge med i hvor koldt eller varmt badevandet er. Vi håber alle på en god og lang badesæson. Vi forventer at broen tages ind midt i september.

Kloaksituationen – projektforslag på vej

Der er nu igen ved at komme gang i denne sag, som grundet Corona situationen, har ligget underdrejet hos KALFOR vinteren over.

Fredag den 7.maj var en del af bestyrelsen inviteret til et møde hos KALFOR, hvor vi fik genstartet processen. Vi blev lovet en projektforslag og en et udkast til kontrakt inden for en måned. Herefter vil bestyrelsen gennemgå projektet med en ekstern rådgiver og kontraktudkastet med en advokat, hvorefter vi vil indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for præsentation og godkendelse hos medlemmerne. Vi håber at kunne være klar hertil i løbet af juli måned.


På mødet blev det skitseret, forudsat de nødvendige godkendelser fra vores side, en etableringsfase i løbet af efteråret og idriftsætning inden udgangen af 2021. Optimistisk, ja måske, men det er det vi lige nu arbejder på.

 

April 2021

Meld dig til arbejdsdagen

Invitation til arbejdsdag den 15. maj er udsendt på mail. Du kan læse mere om tilmelding på denne side: Arbejdsdag

Marts 2021

Nyhedsbrev fra bestyrelsen

Vi har netop passeret forårets jævndøgn. Foråret og sommeren står for døren. Vi håber vel alle på en god sommer, hvor coronaen efterhånden slipper sit tag, så vi igen kan leve et nogenlunde normalt liv, og hvor vi igen kan mødes uden at være nervøse for at overtræde diverse forbud eller at frygte at få en alvorlig sygdom.

Med dette nyhedsbrev vil vi forsøge at give medlemmerne en opdatering på den aktuelle situation på Røsnæs.

Første fysiske bestyrelsesmøde
Vi har lørdag den 20/3 holdt det første fysiske bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.

Fibernettet er på vej
I løbet af marts måned er det lykkedes at samle det nødvendige antal husstande, der er interesserede i en fiberløsning på Røsnæs. Ifølge Fibia er tilmeldingsfristen nu forlænget frem til udgangen af maj måned 2021.

Fibia har søgt gravetilladelse hos Kalundborg kommune men har endnu ikke fået den. En gravetilladelse er en forudsætning for at arbejdet kan påbegyndes. Fibia tør ikke spå om, hvornår vi kan blive koblet på, men forventer at det vil ske i dette kalenderår. Vi må nok, sådan som vi ser det, væbne os med nogen tålmodighed.

Vejnettet vurderet – reparationer påbegyndt
Et udvalg under bestyrelsen har vurderet tilstanden på vores vejnet. Vi kan konstaterer at vore hovedveje – Hellesvej, Ørnevej og Hejrevej/Drosselvej – har klaret sig fint, dog med enkelte mindre skader. Det omfattende arbejde vi sidste år fik lavet på Hellesvej nord og Hejrevej med et bundlag af knust beton toppet op med vejstabilgrus ser ud til at være en god og holdbar løsning.

Men vore sidevej er begyndt at blive mærket af alderen, og af at kommunen har anskaffet sig større renovationsvogne.

Vi har været sidevejene igennem og har påbegyndt reparation, hvor det er værst. I skrivende stund har vi repareret Stærevej, Glentevej, Musvågevej og Høgevej.

Vi fortsætter med at gennemgå vore veje for at holde dem i forsvarlig stand. Vi overvejer, om en mere systematisk vedligeholdelse vil være en mere langsigtet løsning, der også vil være økonomisk forsvarlig. Mere herom på et senere tidspunkt.

Flishugning i uge 16 og 17
I foråret vil der blive hugget flis i uge 16 og 17. Du har mulighed for at få flisen fjernet, hvis du mærker dine grenbunker med ”Flisen ønskes fjernet”. I modsat fald tages det som udtryk for, at du gerne vil beholde flisen.

Husk venligst da at fjerne flisen. Gamle flisbunker pynter ikke, og er et potentielt skjulested for rotter og andre skadedyr. Og når der så er fliset, vil vi venligst henstille til at der ikke lægges grenbunker til flis før til efteråret. Grenbunker pynter heller ikke i området.

Næste flisning forventes at finde sted omkring 1. november.

Reserver dagen: Arbejdsdag 15 maj
Også i år vil vi afholde en arbejdsdag for at få lavet en masse af de små, men påtrængende vedligeholdelsesopgaver, som vi har for vane at få ordnet på en arbejdsdag.

Årets arbejdsdag er planlagt til at finde sted lørdag den 15. maj.

Corona-situationen gør det hele lidt usikkert, men som vi lige nu tolker forsamlingsforbuddet, må vi i foreningsregi samles op til 50 personer udendørs.

Vi vil også i år meget gerne have tilmelding til dagen, så vi bedre kan planlægge arbejdet, samt sikre at vi ikke overtræder forsamlingspåbuddet. I får en invitation, som I kan svare på, når vi er lidt længere fremme i planlægningsprocessen.

Ligesom sidste år vil den efterfølgende bespisning være noget, der vil foregå stående og med god afstand mellem alle. Naturligvis ledsaget af øl/vand. Vi håber der møder så mange op, at vi kan få udført de ønskede opgaver.

Reserver lørdag den 15. maj.

Badebro
Igen i år skal vi have en badebro i vandet. Vi håber, at vi bliver mange nok til, at vi selv kan bære badebroen ned på arbejdsdagen. Umiddelbart herefter vil vi få leverandøren af badebroen til at sætte den op, så den står snor lige og efter alle sikkerhedsanvisninger. Vi håber alle på en god badesæson.

Kloak: Skitseprojekt og et prisestimat på vej
Vi er blevet lovet et skitseprojekt og et prisestimat i ugen efter påske. Når der er væsentlig nyt, vil vi naturligvis orientere medlemmerne.

Vi er i løbende dialog med KALFOR for at høre til fremdriften på en mulig løsning af vores spildevandsproblematik. Arbejdet har været noget forsinket grundet Coronasituationen, hvor mange har skullet arbejde hjemmefra og derfor ikke altid har kunnet få den faglige sparring, som i normale situationer sikrer fremdriften i projekter.

KALFOR oplyser at kommunen nu, ikke overraskende, også interesserer sig for situationen, og at kommunen, efter hvad vi kan fornemme, arbejder på en revision af spildevandsplanen for vores område.

Tagvand – Bestyrelsen hjælper gerne med at undersøge forholdene
Som tidligere meddelt, er det en absolut nødvendighed, at al tagvand fremover ikke ledes til vores kloak.

Vi er i løbende dialog med de medlemmer, der tidligere har tilkendegivet, at de muligvis leder tagvand til kloakken, og næsten alle er i god proces med frakobling. Men vi tænker, at der forsat er nogle, der leder tagvand til kloakken, måske uden selv at vide det.

Bestyrelsen er meget gerne behjælpelig med at gennemse de oprindelige byggetilladelser for at se hvad der tidligere er bekrevet, ligesom vi om nødvendigt vil være behjælpelige med en undersøgelse på stedet. Men den endelige afkobling skal fortsat foregå via autoriseret kloakmester.

Ring hvis I har hjælp behov.

Dialog med udstykningen på Sløruglevej/Hejrevej
Som alle formentlig har bemærket, er udstykningen på Sløruglevej/Hejrevej nu byggemodnet, dog uden kloakering.

Af de udbudte 16 grunde er 8 nu solgt, og en er solgt og bebygget for flere år siden. Der er således fortsat 8 ”ikke solgte” grunde.

Ejerne af de 8+1 solgte grunde har besluttet at danne et kloaklav med henblik på tilkobling til vores kloakanlæg og efterfølgende vores løsning på spildevandsrensning. Umiddelbart har de tilkendegivet at de vil foretrække at danne egen grundejerforening og finde en løsning på deres påtænkte tilslutning til vores kloakanlæg.

Vi er lige nu i dialog med dem om at finde en løsning. Bestyrelsens holdning er, at hvis de vil tilslutte sig vores kloakløsning, skal de også indtræde i vores grundejerforening med de rettigheder og forpligtigelser, som det medfører.

Vi vil holde jer underrettet, når der er væsentlig nyt i denne sag.

Borgerforslag om naturpark på Røsnæs
Der er borgere og foreninger, der arbejder på indsamle underskrifter til et borgerforslag til Folketinget om at gøre hele Røsnæs halvøen til en sammenhængende naturpark. Det kræver 50.000 underskrifter.

Bestyrelsen følger naturligvis udviklingen, men har ikke en fælles holdning til forslaget, der efter vores opfattelse forsat er løst formuleret, og derfor vanskeligt at forholde sig konkret til.

Sænk farten på Hellesvej
Medlemmer har gjort mig opmærksom på, at enkelte billister kører for hurtigt på Hellesvej og til dels også Hejrevej/Drosselvej. Lad os, også i disse coronatider, passe godt på hinanden og sætte hastigheden ned.

Med ønsket om en god påske og en god sommer

Bestyrelsen

10. februar 2021

Nyhedsbrev fra Grundejerforeningen Hellesklint

Det er ikke så længe siden vi sidst sendte et nyhedsbrev til medlemmerne, men der sker jo hele tiden nyt, så derfor får I her et  februarnummer af nyhedsbrevet.

Bestyrelsesmøder
Coronarestriktionerne forhindrer forsamlinger på mere end fem. Det har derfor endnu ikke været muligt at holde et ordinært bestyrelsesmøde. Vi har dog talt meget på kryds og tværs både på telefon og mail. Vi har derfor kunnet drøfte de mest presserende ting, mens de lidt perifere emner er udsat til vi igen kan mødes. Vi har planlagt et ordinært møde den 20. marts. Vi får at se, om det er muligt.

Velkommen til alle nye
Nogle har læst vores seneste nyhedsbrev som om, vi i bestyrelsen er imod, at der kommer mange nye sommerhusejere, der måske har andre forventninger til vores område, end hvad vi hidtil har været vant til. Dette er ingenlunde tilfældet. Vi hilser alle nye hjertelig velkommen og vil med glæde se frem til at høre, hvilke forventninger, de har til vores område.

Spildevandsløsning
Siden sidste nyhedsbrev har vi haft en dialog med KALFOR, der nu har udpeget en projektansvarlig. KALFOR oplyser, at de har visse udfordringer med at finde en passende tracé til den trykledning, der skal pumpe spildevandet fra Hellesklint til Ulstrup. Der arbejdes på flere mulige løsninger.

Som sagen står lige nu, forventer KALFOR at kunne præsentere et projekt for bestyrelsen ved udgangen af februar måned. Derfra skal vi have engageret en ekstern rådgiver, som vi skal gennemgå projektet med. Dernæst skal vi have en generalforsamlingsbeslutning. 

Det vil nok give os visse udfordringer, idet vi jo formentlig er underlagt et forsamlingsforbud i et eller andet omfang. Vi følger det hele tæt og vil informere, når der kommer nyt.

Tagvand
Vi har gentagne gange informeret om, at alle skal have tagvand koblet fra kloaksystemet, og rigtig mange er heldigvis gået i gang.

Vi har sat en frist til 1. april. Denne dato er jo afhængig af, hvornår KALFOR kommer med et projekt og en tidsplan, så indtil videre holder vi fast i denne dato.

Vi har hidtil henvist medlemmerne til at få etableret en faskine eller lede tagvandet direkte ud på jorden, forudsat det ikke generer naboerne. Nu er vi blevet opmærksomme på, at hvis man vælger at lave en faskine, skal det anmeldes til kommunen. Vores nye medlem i bestyrelsen, Patrick Block, har påtaget sig at hjælpe de, som er lidt utrygge ved en sådan anmeldelse. Patrick kan kontaktes på pb@movinn.dk.

Fibernet
Siden sidst har vi alle fået et tilbud om at få fibernet gennem Fibia. Det vil være uden etableringsomkostninger for den enkelte, men man skal binde sig til 6 måneders abonnement. Efter de 6 måneder kan abonnementet frit opsiges.

Minimumspris for fiberbredbånd i 6 måneder er 777,-. Prisen består af abonnement på ‘Fiberbredbånd 70/70 Mbit/s’ uden TV. Men der kan tilkøbes en TV-pakke. Prisen på den afhænger af hvor mange kanaler, man ønsker.

Denne pris forudsætter, at du på tilmeldingen sætter kryds i “Nej, tak – jeg vil hellere se produkter til helårsbolig”. Så får du muligheden for at vælge et abonnement til 259 kr. om måneden og få de første tre måneder gratis. Du kan sige op eller skifte abonnement efter udløbet af denne periode.

Mindsteprisen for at vælge en sommerhusløsning er 1.194 kr. (6 x 199 kr. + 0 kr for Amazon Prime). Efter seks måneder er prisen 244 kr om måneden (199 kr. + 45 kr. for Amazon Prime Video). Du kan sige op eller skifte abonnement efter denne periode.

Vi tager forbehold for rigtigheden af ovennævnte prisoplysninger og henviser til:  www.fibia.dk/røsnæs

Betingelsen for at få fibernet er, at der tilmelder sig mindst 497 i området, der omfatter hele Røsnæs, der tilkendegiver, at de ønsker fibernet.

Bestyrelsen kan ikke have nogen officiel holdning, men mange har tilkendegivet, at det vil være meget attraktivt at kunne få en hurtig og stabil forbindelse til internettet. Det skal også ses i lyset af, at der efterhånden er en del, der har permanent adresse i sommerhuset, og at mange er pålagt at arbejde hjemmefra i disse coronatider. Samtidig tilbyder Fibia også at levere TV signaler.

Om prisen er attraktiv, må hver enkelt gøre op med sig selv. Sidste frist for tilmelding er 31. marts. Som sagt har bestyrelsen ikke nogen officiel holdning. 

Vintervejr
Kong Vinter har lagt sin kolde hånd over Danmark og dermed også over Røsnæs. Vær opmærksom på at få frostsikret huset, så der ikke opstår vandskader, når tøvejret sætter ind. Vær ligeledes opmærksom på, at der ikke foretages glatførebekæmpelse på vejene. Som jeg hører det, er der ikke kommet store mængder sne på Hellesklint, men vi ved jo aldrig, hvad Kong Vinter har til os. Jeg vil foreslå vi møder ham med solide vinterdæk, hvis vi skal i sommerhus.

Flisordning
Igen i år påtænker vi at iværksætte en flishugning i området. Vi vil bruge samme koncept som i 2020. Forårets flishugning forventes at finde sted i uge 16 og 17.

Vær venlig ikke at lægge materiale ud før sidst i marts måned, og hvis flisen ikke ønskes fjernet, da at få bunkerne væk snarest efter der er fliset.

Bestyrelsen

19. januar 2021

Nytårshilsen og nyhedsbrev fra Grundejerforeningen Hellesklint

Kære medlemmer af Grundejerforeningen Hellesklint

Først et rigtigt glædeligt nytår fra hele bestyrelsen. 

2021 er godt nok kommet i gang med forskellige restriktioner på vores normale sociale adfærd og omgang med hinanden. Vi håber, at de igangværende vaccinationer kan skabe en lidt mere normal hverdag, end vi har oplevet de seneste 10 måneder.

Vi kan se, at sommerhusene i området er blevet benyttet mere end vanligt, hvilket vel er positivt i mange henseender. 

Vi kan også se, at situationen har medført en væsentlig øget handel med sommerhuse. Det giver mange nye medlemmer, og det vil helt sikkert medføre forandringer i de krav, som medlemmerne vil stille til foreningen. Vi vil efter bedste evne forsøge at leve op til det..

Vi vil med dette nyhedsbrev give en kort status på de sager, der optager os lige nu

Spildevandsløsning og tagvand

På generalforsamlingen i november blev bestyrelsen bemyndiget til at arbejde videre med en biologisk rensning af spildevandet på det kommunale anlæg i Ulstrup. Det har vi meddelt Kalundborg Forsyning, som nu går i gang med at udarbejde et skitseprojekt, som vi som forening skal forholde os til. Og her vil vi nok konsultere en ekstern rådgiver.

Processen går væsentlig langsommere end det, vi kunne ønske. Årsagerne er ganske givet mange, herunder corona, men vi må væbne os med tålmodighed. Vi informerer, når vi har noget nyt at informere om.

Men under alle omstændigheder, skal alle, der endnu ikke har afkoblet tagvand fra kloaksystemet, få det gjort nu. Vi har sat en frist til 1. april, og den vil vi naturligvis gerne overholde. Hvis nogen er i tvivl, er I velkomne til at kontakte bestyrelsen.

Udstykningerne på Sløruglevej

Som alle, der færdes i området kan se, er der en vis aktivitet i og omkring den nye udstykning på Sløruglevej. Der er nu etableret ny vej, og der er indlagt vand og el til samtlige grunde.

Omkring halvdelen af grundene er solgt på nuværende tidspunkt, og jeg ved, at de nye ejere arbejder på at få området kloakeret. Det vil i så fald ske via vores anlæg og videre bortpumpning til Ulstrup. Vi er i en meget foreløbig dialog med de nye ejere og vil holde foreningens medlemmer orienteret, når der er nyt

Veje

Som vanligt er vintertiden hård ved vore veje, men vi kan med glæde konstatere, at det, vi sidste år fik lavet på Hejrevej og Hellesvej mod nord, ser ud til at være en rigtig god løsning.

Derimod ser flere af vore sideveje ud til at være godt nedslidte af mange års brug. I sidste uge sad en af kommunens renovationsvogne fast på Stærevej og måtte have hjælp til at komme fri.

Et par stykker fra bestyrelsen gennemgik i sidste weekend samtlige sideveje, og vi er nu ved at udarbejde en samlet vedligeholdelsesplan for sidevejene. 

Kontingent

Et sidste lille pip. For de, der endnu ikke har betalt deres kontingent, er det ved at være tid. Sidste rettidige indbetaling er 31/1. I skrivende stund er der indbetalt fra 61 parceller. Vi ved, at mange har sat det til betaling på sidste indbetalingsdato, men til de, der ikke har gjort det, vil vi opfordre til at få kontingentet betalt til tiden.

HUSK AT SKRIVE FAKTURA NUMMER PÅ OVERFØRSLEN.

På forhånd tak.

Ole Rubach
(Formand)

22. november 2020

Her er den nye bestyrelse, som den ser ud efter generalforsamlingen 2020.

Formand: Ole Rubach
Kasserer: Sørens Steenholdt
Sekretær: Patrick Blok
Næstformand: Ole Lauritzen
Bestyrelsesmedlem: Peter Ellemann
Suppleanter: Samira Kudsk og Jesper Kring

Revisorer: Niels Olsen og Birgit Lynge Sørensen
Revisorsuppleant: Erik Winsig

Referat følger senere.

28. oktober 2020

Bestyrelsen har i dag indkaldt til generalforsamling søndag den 22. november 2020. kl. 10.00.

Den finder sted i Kalundborghallerne, J. Hagemann-Petersens Alle 11, 4400 Kalundborg. Indgang fra Torvet.

Ifølge de nuværende retningslinjer i forbindelse med Corona-epidemien, må vi forsamles op til 500 til
siddende arrangementer, forudsat at det er mindst en meters afstand, målt fra næsetip til næsetip,
mellem deltagerne. Ved ankomst skal der bæres mundbind, og dette bæres indtil man har sat sig på sin
plads.

Bestyrelsen opfordrer til, at der kun møder én person fra hver hustand.

Dagsorden:
1. Valg af dirigent og stemmetællere
2. Kontrol af fuldmagter
3. Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år.
4. Forelæggelses af det reviderede årsregnskab til godkendelse
5. Forslag fra bestyrelsen (se vedlagte begrundelse)
Bestyrelsen bemyndiges til at indgå aftale med KALFOR om tilslutning til KALFOR´s biologiske
rensningsanlæg i Ulstrup, og at indgå aftale med KALFOR om betaling af anlægsudgiften over et
eller flere år.
Med vedtagelsen af nærværende forslag, bemyndiger generalforsamlingen samtidig
bestyrelsen til at kræve dokumentation for, i henhold til krav fra KALFOR, at alle parceller ikke
leder tagvand til kloaksystemet, og om fornødent at kræve, at medlemmerne for egen regning
dokumenterer dette ved en erklæring fra en autoriseret kloakmester.
6. Forslag fra medlemmerne
– Forslag fra Claus Hornbech om indkøb af stor trailer med påmonteret palletank
– Forslag fra Hans Erik Vilholm om anlæg af petanque bane på fællesareal
– Forslag fra Jens Jørgen Madsen (A – E)
   A: Spildevandsanlæg – spildevandsløsning vha rådgiver præsenteres snarest
   B: Beskæring – etablering af et beskæringsudvalg og nedlæggelse af dialogudvalget
   C: Kloakledninger – plan for reparation/fornyelse
   D: Nye love – revidering af vedtægterne for at muliggøre optagelsen af lån
   E: Hastigheden på vores veje – etablering af chikaner
7. Fastsættelses af kontingent, ejerskiftegebyr, og evt. særlige ydelser.
Bestyrelsen foreslår et kontingent på 4.000 kr./medlem og et ejerskiftegebyr på 300 kr.
8. Valg af medlemmer til bestyrelsen, herunder valg af formand og kasserer
– På valg er formand Ole Rubach (Villig til genvalg)
– På valg er Tove Baisgaard (modtager ikke genvalg) Bestyrelsen indstiller Patrick Blok,
Bekkasinvej 2 som nyt medlem af bestyrelsen
9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
– Bestyrelsen foreslår Samira Kudsk, Toplærkevej 3 og Jesper Kring, Sneppevej 2 som
suppleanter.
10. Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant
– Bestyrelsen foreslår Niels Olsen, Høgevej 2 og Birgit Lynge Sørensen, Klirevej 7 som revisorer
og Erik Winsig, Ørnevej 18 som revisorsuppleant.
11. Eventuelt


Kan du ikke selv møde op på generalforsamlingen, kan du afgive din stemme pr. fuldmagt ved at
udfylde og videregive vedhæftede fuldmagt til et stemmeberettiget medlem.

Læs alle de relevante dokumenter under menupunktet: Generalforsamling

26. oktober 2020

Regnskab 2019 – 2020 er er lagt på hjemmesiden under regnskaber.
Se regnskabet ♦♦♦

Nyhedsbrev 30. september 2020

Flisordningen

Igen i dette efterår bliver der slået flis af den beskæring, som bliver foretaget i området. Efterårets flishugning vil finde sted i uge 44 og 45. Venligst læg grene i samme retning. Det vil lette arbejdet for den entreprenør, der står for flisningen. Flisen vil som udgangspunkt blive liggende på stedet, med mindre man ved tydelig skiltning tilkende giver at flisen ønskes fjernet. Den flis, der bliver liggende, og som er et velegnet materiale til jordforbedring, forventer vi vil blive fjernet i løbet af efteråret/ tidlig vinter. Næste flisning vil blive fortaget til næste forår, så når efterårets flisning er overstået, henstiller vi til at der først bliver lagt nyt materiale frem tidligst en måned før næste flisning.

Vi henstiller til at alle, når udsigtsforholdene nydes, også tænker på de, der bor bagved og som måske kunne få en bedre udsigt hvis man beskar noget af ens egen bevoksning, og ikke kun fokuserer på det, der ligger foran ens egen matrikel.

I løbet af sommeren har vi fjernet gamle flisbunker, så området fremtræder pænt. Fremover forventer vi at alle, der ikke har bedt om at flisen fjernes, selv fjerner deres flis. Husk at gamle flisbunker kan være hjemsted for rotter. Og dem skal vi jo helst minimere antallet af .

God arbejdslyst.

Badebroen

Badebroen blev taget ned fredag den 18. september og er siden lagt op på sin vinteropbevaring.

Vi fik i år en lokal virksomhed til at forestå transporten fra standen til oplagspladsen. Forskellige misforståelser gjorde at det ikke blev den succes, som vi havde håbet på. Vi tager en snak med entreprenøren og håber på et lidt bedre resultat til næste år.

Nogle medlemmer har spurgt hvorfor broen tages op så tidligt, især nu hvor vi har haft en sensommer som sjældent set før.

Til det må vi blot sige at opsætning og nedtagning planlægges med måneders varsel og ingen kan forudse vejret så lang tid i forvejen. Desuden har vi dårlige erfaringer med at lade broen stå ude senere end til medio september. I 2018 forsøgte bestyrelse at lade broen stå til efterårsferien med det resultat, at broen havarerede med store omkostninger til følge.

Kloaksituationen

Ting tager tid. Vi har gennem sommeren været i dialog med KALFOR for at få en løsning på biologisk rensning af spildevandet fra Hellesklint. Den skitserede løsning går ud på at etablere en pumpebrønd i nærheden af den nuværende Trixtank og pumpe spildevandet til Ulstrup, hvor KALFOR så vil forestå den biologiske rensning.  Vi har haft flere konstruktive dialoger, men mangler de sidste detaljer inden vi kan præsentere en mulig løsning på hele spildevandsrensningen for medlemmerne, så de kan træffe en beslutning om vi skal etablere eget biologiske anlæg eller pumpe spildevandet til Ulstrup. Vi forventer et møde med KALFOR inden for de næste 2-4 uger, hvorefter vi forhåbentlig kan udarbejde forslag til beslutning på den kommende generalforsamling.

Tagvand

Uanset hvilken løsning, der vælges af den kommende generalforsamling, skal vi have al tagvand ledt væk fra kloaksystemet. Vi ved, at enkelte allerede har taget aktion og fået etableret en faskine og flere har indhentet tilbud fra en kloakmester. Men der er fortsat lang vej igen. Så de, der er berørt heraf, bedes fremskynde processen. Vi har udarbejdet en liste på baggrund af den spørgeskema vi sendte ud i foråret over mulige udledere af tagvand. Vi vil i løbet af efteråret/vinteren kontakte dem, der står på listen og spørge til status. Så hvis du står på denne liste og har bragt forholdende i orden, bedes du kontakte bestyrelsen med en beskrivelse af de udførte arbejde.

Generalforsamling

Som alle er bekendt med landet ramt af en omfattende Corona epidemi, som gør det rigtig svært at planlægge snart sagt alt. Meldinger om forskellige restriktioner ændres uge for uge og foreløbig har vi måttet udsætte generalforsamlingen til den 22.november. Vi håber at vi kan afholde den der, men følger naturligvis situationen tæt, og vil forsøge at holde medlemmerne løbende orienteret. Der er indkommet flere forslag fra medlemmerne til drøftelse og beslutning. Disse vil blive udsendt sammen med indkaldelsen.

Fællesarealet

I løbet af kort tid vil der blive slået græs på den del af fællesarealet der ligger op mod parcellerne på Rørsangervej. Dette er i overensstemmelse med den aftale vi tidligere har indgået med Kalundborg kommune om pleje af fællesarealerne.

TV på DR 1

Som nogle måske kan huske havde vi i januar besøg af Danmarks Radio i forbindelse med nogle optagelser til en kommende dramaserie på DR. Denne dramaserie har fået navnet ”Ulvene kommer”. Første afsnit sendes søndag ned 11.oktober. Der vises scener fra Hellesklint, uden vi dog nævnes ved navn. God seerlyst til alle.

På bestyrelsens vegne
Ole Rubach
Formand

29. august 2020: Generalforsamling udsættes

Til alle medlemmer af Grundejerforeningen Hellesklint

De danske myndigheder har den 14. august besluttet at forsamlingsforbuddet for mere end 100 personer forlænges til udgangen af oktober måned 2020.

Da vi som bestyrelse forventer at den kommende generalforsamling, hvor vi blandt andet skal beslutte hvilken løsning vi vil have på den fremtidige bortskaffelse af spildevand på Hellesklint, forventes at samle mere end 100 personer, har bestyrelsen besluttet at udsætte den kommende generalforsamling til 

Søndag den 22. november 2020 kl. 10

Vi forventer/håber af de nuværende restriktioner da vil være lempet på en måde, der gør det muligt at afholde den årlige generalforsamling i Røsnæs Forsamlingshus.

Vi gør samtidig alle medlemmer opmærksomme på, at forslag fra medlemmer, der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være os i hænde senest den 15. september jf. foreningens vedtægter § 12.2.

Forslag indsendes til formand Ole Rubach på oru@stofanet.dk eller pr. brev til Lindeengen 53, 2740 Skovlunde.

Vi håber på medlemmernes forståelse for den opståede situation. Vi følger udviklingen nøje og vil meddele, hvis der kommer ændringer i situationen.

Dette er ikke en indkaldelse til generalforsamlingen, men blot en meddelelse om udsættelsen og en reminder om frist for indsendelse af forslag.

Venligst
Ole Rubach
Formand

9. juli 2020 : Tagvand skal separeres fra kloakken.

Bestyrelsen har den 5. juli holdt møde med alle grundejere, som udleder tagvand til kloakken, helt eller delvist.

Mødets formål var at fortælle om baggrunden for denne separering af overfladevand, samt hvad der konkret kan og skal gøres.

47 grundejere har meddelt, at de mener at udlede tagvand til kloakken.

Kun en autoriseret kloakmester kan forestå afkoblingen af tagvandet, da der også skal udstedes en kloakattest som dokumentation.

Bestyrelsen har besluttet, at alle frakoblinger skal være sket senest den 31.3.2021, da vi forhåbentlig på det tidspunkt er klar til at tage en ny kloakløsning i brug.

Det er den enkelte grundejer, der skal bekoste frakobling og evt. omlægning.

På mødet var der stemning for at benytte ABC Kloakservice v. Finn Knudsen, tlf. 2447 4769, som kloakmester til at foretage en første undersøgelse af, hvad der skal ske hos den enkelte grundejer.

Dette første møde koster ca. 1000 kr.

Alle kan ved henvendelse til Finn Knudsen komme med på den samme ordning.

Bestyrelsen.

 

5. juni 2020: Flishugning.

2. runde af årets flishugning på Hellesklint finder sted i uge 45 og 46.

Man kan også denne gang få flisen fjernet.

Hvis man ønsker at flisen bortskaffes, skal grenbunkerne tydelig mærkes med ”Flisen ønskes fjernet”.

Husk at materialet ikke må indeholde rødder, sten, brædder, stolper og andet ikke flisegnet materiale.

Husk i god tid at se kritisk på dine træer og beplantning.

Generer de naboen eller bagboen? Er de blevet for store, så udsigten har taget skade?

Så kunne man måske benytte lejligheden til at gøre en ekstra indsats for at skære træerne ned.

Blot til inspiration.

Ole Rubach

Formand

 

22. marts 2020: Nyt fra bestyrelsen

I dette NYHEDSBREV fra bestyrelsen kan du læse nyt om blandt andet disse punkter:

Informationsmøde udskudt
Det planlagte informationsmøde for de sommerhusejere, der udleder tagvand til kloakanlægget, er udskudt på grund af coronavirus.

Arbejdsdagen planlægges, men …
Bestyrelsen følge myndighedernes forholdsregler vedrørende corona og giver besked til medlemmerne, når vi kommer tættere på.

Reparation af veje
Vinteren har været hård ved vejene. Arbejdet med genopretning begynder nu.

Du kan derudover læse om slåning af stier, fællesareal og rabatter, etablering af et dialogudvalg, der tilbyder hjælp til at mediere i sager om udsigtsforhold, badebro og flishugning.

Generalforsamlingen planlægges fortsat til søndag den 25. oktober 2020.

12. januar 2020: Bekæmpelse af rotter på Hellesklint

Nyt fra bestyrelsen

I forlængelse af seneste nyhedsbrev vedlægger vi link til Kalundborgs Kommunes vejledning om fodring af fugle her i vintertiden. Vi håber alle vil læse brochuren og derved bidrage til en begrænsning af rotter i området.

PDF: Fuglefodring uden rotter

12. januar 2020: DR ændrer dato for optagelser

DR DRAMA fremrykker optagelserne til 1. sæson af tv-serien ”En Familiesag” til i mandag den 13. januar. Læs mere på denne side under den 24. november 2019.

6. januar 2020: Nyt fra bestyrelsen

Vi håber, at medlemmerne er kommet godt gennem julen og nytåret. Vi ønsker alle et rigtigt godt nytår.

Selvom der ikke har været afholdt bestyrelsesmøde siden seneste nyhedsbrev, har der i bestyrelsen været livlig aktivitet med flittigt brug af mails og telefonkontakt. Her er en opdatering.

Spildevand/Kloakforhold

Siden seneste nyhedsbrev er der etableret en flowmåler ved indløbet af Trixtanken, så vi løbende kan se, hvor meget vand, der ledes til.

Niveauet lige nu i tørvejr er 6-8 m3/døgn.  Der er også opsat en regnmåler, så vi har overblik over, hvor meget regn, der falder i området. Ved at se hvor meget vand, der ledes til Trixtanken på en regnvejrsdag, kan vi få et estimat på hvor meget tagvand, der bortledes via kloakken.

Igen må vi påpege, at uanset hvilken løsning, der vælges, biologisk eller bortledning via det kommunale system, skal vi have separeret regnvandet væk fra kloaksystemet.

Alle har fået et brev, hvor vi beder hver enkelt meddele, om tagvand ledes til kloakken. I skrivende stund har vi modtaget 137 tilbagemeldinger, hvor 21 meddeler at tagvand ledes til kloak. Tak til de, der har svaret. De, der endnu ikke har svaret, bedes snarest udfylde spørgeskemaet og sende det retur. Husk fristen er 15. januar. På forhånd tak.

Skulle nogen være i tvivl om hvorvidt tagvandet ledes til kloak, vil vi opfordre til at rette henvendelse til Peter Ellemann, der da vil være behjælpelig med at kortlægge situationen.

Som meddelt i seneste nyhedsbrev, er det dominerende byggepladshegn omkring Trixtanken nu fjernet og erstattet af et markant mindre i øjefaldent hegn i træ.

Flishugning

Da den allerede bestilte entreprenør til hugning af flis svigtede os, måtte vi i al hast entrere med en anden, der straks gik på opgaven, men på en helt anden måde end oprindelig planlagt. Derfor er resultatet også meget anderledes end forventet.

De leverede flis er i meget finere stand end forventet, og der er ryddet eksemplarisk op. Der ligger ikke halve og hel børfulde grene tilbage, som ikke umiddelbart kan tages med den grab, der før blev anvendt. Alt er håndbåret til flis maskinen. Ulempen er så, at flisen ikke kan tages med væk, men bliver efterladt på pladsen. Der har været noget debat herom på Facebook. Nogle synes det er en ulempe, andre er glade og enkelte har udvekslet flis. Der er godt at se den form for hjælpsomhed.

Vi kender i skrivende stund ikke prisen for efterårets flis hugning, men vi vil evaluere pris og kvalitet.

Rottefare i flisbunker

Vi er nødt at opfordre til at flisbunkerne fjernes. Vi er blevet opmærksomme på, at bunkerne kan være hjemsted for rotter og andre skadedyr, men sikkert også andre dyr så som pindsvin og hugorme. Men skal vi minimere antallet af rotter i vort område, må vi på det kraftigste opfordre alle til at få flisen kørt ind på grunden og spredt den under træer og buske m.v.

Rotte i grillen

Og en ekstra lille historie. Et medlem oplyste at han for nylig tog hætten af den udendørs gasgrill og til hans store overraskelse sad der en rotte under hætten. Den har ernæret sig med de madrester, der har ligget på grillen.

Rotter kan ikke afskaffes, men vi kan minimere rottetrykket ved at holde ordentlig og ryddeligt på parcellen og ikke kaste gammel brød og lignende på plænen. Vær opmærksom på hvorledes de vilde fugle fodres så der ikke ligger fuglemad på plænen.

Og så skal al rotteaktivitet meldes til kommunen. Hvis grundejerforeningen har nogen rolle, som for eksempel vil vort ejerskab til kloakken, vil vi blive kontaktet af kommunen.

 Veje

Hellesvej, Ørnevej og Hejrevej/Drosselvej er her i november og igen i december blevet tilført vejmateriel, så de værste huller nu er dækket. På næste bestyrelsesmøde vil vi drøfte den fremtidige vedligeholdelse af såvel ”hovedveje” som sideveje.

Landliggerudvalg

Bestyrelsen har besluttet at deltage i møder i kommunens landliggerudvalg. Lige nu er der tilsyneladende ved at brede sig en praksis, hvor kommunen dispenserer fra gældende servitutter.  Vi går ind i dette arbejde og vil forsøge at sikre at de gældende servitutter respekteres.

Fra brev til mail

Vi forsøger fortsat at få så mange som muligt til at acceptere korrespondance fra grundejerforeningen via mail. I skivende stund er der ”kun” 13, der fortsat ønsker meddelelser m.v. pr. brev. Det ringe antal, sammenholdt med et tvivlsomt lovgrundlag, har gjort at bestyrelsen vil undlade at opkræve det af generalforsamlingen vedtagne ekstra gebyr på 100 kr. for henvendelse pr. brev.

💚 Dato for årets arbejdsdag

Årets arbejdsdag er nu fastsat til lørdag den 23. maj. Bestyrelsen opfordrer så mange som muligt om at møde op.

Privatlivspolitik

Bestyrelsen fra nedfældet foreningens privatlivspolitik. Interesserede kan se nærmere på foreningens hjemmeside http://hellesklint.dk/privatlivspolitik/

Kontingent

Alle bedes huske at fristen for indbetaling af kontingent er 15. januar. 

Bestyrelsen

 

 

9. december 2019: Nyhedsbrev fra bestyrelsen

Den nyvalgte bestyrelse holdt sit første fysiske møde søndag den 1. december. Her besluttede vi blandt andet, at vi vil bestræbe os på at være åbne om vores arbejde og kommunikere med medlemmerne om det. Derfor udsender vi dette nyhedsbrev, hvor vi vil fortælle om væsentlige forhold i vores område.

Du kan blandt andet læse nyt om kloak og afledning af tagvand, om flisordningen og vedligeholdelse af vejene.

Bestyrelsen ønsker alle medlemmer en glædelig jul og et godt nytår!

🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Du kan læse hele nyheden TRYK HER

24. november 2019: DR optager TV-serie på Hellesklint

Vi har modtaget denne henvendelse fra DR

DR DRAMA er i øjeblikket i gang med optagelserne til 1. sæson af vores nye tv-serie ”En Familiesag”, som skal køre søndag aften på DR1 i løbet af 2020.

I den forbindelse har vi fået lov til at filme en række vigtige scener på både stisystemet fra Hellesvej/Bekkasinvej og ned til stranden under Hellesklint, samt nede på selve stranden.

Optagelserne er planlagt til at finde sted:

Tirsdag den 14. januar fra kl. 07.00 til 17.00

Da vi har en del udstyrsbiler, der gerne skal holde så tæt på optagelserne som muligt, vil vi i ovenstående tidsrum desuden optage en del vejplads i vejsiden på Tinksmedevej, samt på græsarealet lige umiddelbart ved starten af stisystemet fra Hellesvej/Bekkasinvej.
Vi undskylder ulejligheden og håber på Deres forståelse, og skulle De have spørgsmål eller kommentarer, må De endelig henvende Dem til os, enten via nedenstående kontaktinfo, eller ved, på dagen, at hive fat i DR-personalet på stedet.

Mange tak for, at vi må filme på Deres smukke klint!

Med venlig hilsen.

Rasmus Bøgh Hansen
Location Manager

6. november 2019: Nyt fra bestyrelsen

Konstituering af bestyrelsen

Vores formand Jens Jørgen Madsen trak sig fra posten umiddelbart efter afslutningen af generalforsamlingen 27.10.2019. Straks derefter indkaldte den resterende bestyrelse den netop valgte suppleant Tove Baisgaard til at indtræde i bestyrelsen. Dagen efter trak Susanne Henriksen sig ligeledes fra bestyrelsen, hvorfor den valgte suppleant Peter Ellemann indtrådte i hendes sted.

Den således sammensatte bestyrelse har den 6/11 holdt sit første møde som et telefonmøde og har konstitueret sig således:

Formand: Ole Rubach
Kasserer: Sørens Steenholdt
Sekretær: Tove Baisgaard
Næstformand: Ole Lauritzen
Bestyrelsesmedlem: Peter Ellemann

Øvrig information

Der har den 1/11 været afholdt et møde med Kalundborg Forsyning (KALFOR) for at få belyst de muligheder, der ligger i at få vores spildevand afledt til rensningsanlægget i Ulstrup via en trykledning til en brønd i Bjørnstrup. Der er visse positive elementer heri, som vi vil informere nærmere om på et senere tidspunkt.

Men uanset om vi vælger en biologisk rensning ved eget anlæg, eller afleder via KALFOR, skal vi sikre, at der ikke afledes regnvand til kloakledningerne.  Vi vil derfor snarest iværksætte en undersøgelse af omfanget heraf, og vil også få lavet et overslag over, hvad det koster den enkelte ejer at på separeret regnvandet fra det sanitære spildevand.

Ellers er planen fortsat, at få klarlagt de to løsningsforslag på vores spildevandsproblematik, herunder de tekniske og økonomiske konsekvenser, og få det forelagt for medlemmerne på en generalforsamling, når vi har et klart beslutningsgrundlag.

2. november 2019: Ny bestyrelse

Bestyrelsen udgøres af:

Kasserer: Søren Steenholdt (Klirevej 12)
Ole Lauritzen (Ørnevej 26)
Ole Rubach (Tinksmedevej 1)
Tove Baisgaard (Toplærkevej 4)
Peter Ellemann (Klirevej 11)

Ole L og Ole R blev valgt på generalforsamlingen. Tove og Peter blev valgt som suppleanter og indtrådte i bestyrelsen, da formanden Jens Jørgen Madsen og Susanne Henriksen valgte at udtræde af bestyrelsen.

Den nye bestyrelse holder telefonmøde onsdag den 6. november, hvor der vil blive valgt ny formand, og hvor bestyrelsesmedlemmerne fordeler foreningens arbejdsopgaver mellem sig.

Herefter afholdes der bestyrelsesmøde den 1. december kl. 10.00, hvor den tidligere formand og kasserer deltager i den første del af mødet for at overdrage igangværende sager og viden m.v.

Det er planlagt, at den tidligere kasserer overdrager arbejdsopgaver og materiale til undertegnede den 12. november. Der er endnu ikke fastsat nogen dato for, hvornår Susanne Henriksen overdrager byggesager m.v. til Peter Ellemann.

Bestyrelsen arbejder allerede intensivt på at udføre generalforsamlingens vedtagelse af processen for løsning af rensning af vores spildevand.

På bestyrelsesmødet den 1. december, vil det blive drøftet, hvorledes problemer med forbedring af udsigtsforhold mest hensigtsmæssigt kan løses i fremtiden, nu hvor alle medlemmer af Træudvalget har valgt at udtræde.

Information via hjemmesiden og Facebook vil blive videreført i samme omfang som hidtil, så snart koder m.v. er overdraget og den nye bestyrelse har fordelt disse arbejdsopgaver imellem. sig.

Bestyrelsen kan ved uopsættelige ærinder kontaktes gennem:

Ole Rubach
+45 24473515
oru@stofanet.dk

Den nye bestyrelse ser frem til et positiv samarbejde med alle medlemmer i fremtiden.